Middager,  Vegetar

Vegetar kebab

Sist fredag fikk jeg av alle ting lyst på kebab. Jeg tror faktisk ikke jeg har spist det, eller hatt lyst på det siden studietiden.  Men denne gangen lagde jeg det altså selv, og som vegetar rett i tillegg.

Jeg er ikke vegetarianer selv, men syns det er fint å kunne ha noen rene vegetar retter for det. I tillegg er jeg veldig glad i å prøve nye ting, og lage nye retter. Og ikke minst smaker det veldig godt, og er i tillegg godt for miljøet.

Jeg har tidligere blitt anbefalt merke Hälsans kök av flere vegetarianere, og valgte derfor å teste noe derfra. I tillegg gikk jeg da for noe som jeg normalt ikke spiser.

“Kjøttet” er basert på soja-, hvete og eggeprotein.

Etter min mening var det både godt og smakfullt, i hvertfall med tilbehøret mitt 🤗

 

Ingredienser:

Hälsans kök kebabkjøtt

Pitabrød

Mango

Avokado

Crispy salat

Tomat

 

Til dressing:

1/2 Agurk

1 Tomat

1/2 Lime

Mager Kesam

1 hvitløksfedd

Fersk koriander

Fersk mynte

Salt og pepper

– For mer spicy og en sterk dressing kan du tilsette 1/2 hakket rød chili.

 

Slik gjør du:

Sett ovnen på varmluft, 200 grader.

Begynn med å stek “kjøttet ” fra fryst tilstand. Det skal stekes på middels varme i ca 12 minutter. Jeg tilsatte ikke noe krydder i denne, da den allerede er fult tilsatt og har mye smak.

Skyll, ta av skall og del alle grønnsakene i biter.

Bland kesam, press 1 hvitløksfedd oppi, og press limen over. Skyll agurken og tomaten og del de i små biter og ha det oppi.  Ta frem en kopp og putt urtene oppi, del det med en saks og hell over.  Bland alt godt og smak til med salt og pepper. Dressingen er frisk men mild i smak. (Om du ikke er glad i hvitløk kan du fint droppe den).

Legg pitabrødet inn i ovnen noen få minutter og legg lagvis inn i pitabrødet.  Vips så er kebaben klar.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *