Frokost og lunsj retter,  Middager,  Salater

Kylling med en nydelig pastablanding toppet med hjemmelagd pesto

Kylling med en helt nydelig pastablanding 🤗

Kylling er noe jeg lager mye,og for ikke å bli lei varierer jeg tilbehøret den.

Jeg er også opptatt av at man spiser med øynene, og bare synet av pastaen, gjør meg sulten. Det beste er at smaken er bedre enn det du ser her og da har man etter min mening, fått den beste kombinasjonen 😊

Jeg elsker rødbeter og prøver stadig å finne nye måter å bruke det på. I tillegg til en nydelig smak og farge, er det veldig sunt, noe som bare blir et stort pluss.

Denne retten er rask å lage og er full av gode smaker. Lag gjerne litt ekstra og ha det til lunsj dagen etter, siste bilde i innlegget viser lunsjsalaten dagen etter.

 

Ingredienser:

1 stor rødbet

1 liten pastinakk

Kylling i strimler

Fullkornspasta

Blomkål

Maldonsalt

Gjerne litt ristede pinjekjerner til topping, men ikke nødvendig

Om du ikke er så glad i pastinakk, kan du ha i 1/2 ts spisskummen og 1/2 ts muskat til rødbeten.

 

Til pestoen:

1 bunt fersk basilikum

2-3 ss ekstra Virgin olivenolje

Ca 3 ss ristede pinjekjerner

2 små hvitløksfedd

Pepper

En klype maldonsalt

 

Slik gjør du:

Kok opp litt vann i en kjele, mens du skreller pastinakken og rødbeten. Bruk gjerne hansker når du skreller rødbeten, da fargen er kraftig og setter seg på fingre og alt. Del de opp i små biter og ha det oppi det kokende vannet med litt salt. La det koke seg mørt, på middels varme. Vannet skal såvidt dekke grønnsakene, for vi skal bruke væsken i mosen for å få med all næringen.

Kok opp vann i en kjele til pastaen, ha pastaen oppi og la det koke på middels varme i ca 8 minutter. Del blomkålen og tilsett blomkålbitene med pastaen i siste minuttet.

Del opp kyllingen om du ikke har ferdig strimlet, og stek det på sterk varme så det får en skorpe på begge sider. Så skrur du ned på svak varme og krydrer med salt og pepper. Stek evt kyllingen hel og del opp i skiver.

(Om du prepper mat til flere dager, kan det lønne seg å ovnsteke kyllingen på 200 grader i ovnen i ca 30 minutter, for å holde kyllingen saftig).

Ha basilikumen over i en mikser/prosessor (bruk av stavmikser) skrell hvitløken, del den i fire biter og ha det oppi. Tilsett resten av ingrediensene og bland det godt. Smak til med salt og pepper.

Jeg lager gjerne godt med pesto,  da det er godt å ha som dressing på eks salater.

Når rødbeten er mør og slipper gaffelen, blander du alt med en stavmikser og smaker til med salt og pepper. Pass på at det ikke er for mye vann, er du usikker heller du evt litt av i en kopp og tilsett litt og litt til du får en fin konsistens på mosen.

Hell av vannet på pasten og bland det godt inn i mosen.

En nydelig sunn og god middag med mye smak.

Lunsj salaten dagen etter var også et syn for øyet, masse god næring og ikke minst fylt med god smak.

Så lag gjerne ekstra når du først lager pastablandingen og steker kylling.

Ettersom jeg syns retten er veldig god, har jeg lagd den selv flere ganger. 

Sist hadde jeg ikke blomkål, men hadde grønnsalat og sprøstekt stranda skinke over 

Følg meg gjerne @sportybakern på Instagram for mer mat inspirasjon og treningstips.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *