Frokost og lunsj retter,  Uncategorized

Havregrøt – enkle grep for å spice den opp 🤩

Havregrøt er enkelt, sunt og godt.

Men det som alt annet, er lett å bli lei om man ikke varierer varianter av den.

Havregrøt er både en fin start på dagen, og fint som kveldsmat om man spiser karbohydrater på kvelden.

Det gir god næring og energi. I tillegg gir det en lav blodsukkerstigning, noe som er veldig gunstig.  (Tatt i betraktning at man ikke har mengder med sukker på toppen 😉).

Jeg spicer gjerne opp grøten min med ekstra proteiner og smak.

En god kombinasjon er denne.

Ingredienser:

Ca 40-50 g havregryn

Ca 2-3dl valgfri væske (jeg bruker mandelmelk)

1 egg

Ca 3 ss cottage cheese

1/3 ts kardemomme

1/3 ts kanel

En liten klype maldonsalt

Blåbær

Topp gjerne med hakkede mandler / sukkerfri brente mandler og bær

Slik gjør du:

Kok opp melk og havregryn i en kjele, sett ned varmen til middels når det koker.

Når grøten begynner å bli klar tilsetter du krydderne og har i egget, pass på å rør godt med en gang. (Man smaker ikke egget, men det gir veldig god næring).

Tilsett så cottage cheesen og blåbæra, lar det sette seg, mens du gjør klar toppingen.

Ønsker du en søtere topping og du vil ha den sukkerfri, kan du bruke litt sukrin gold.

 

Legg gjerne igjen en kommentar eller tagg meg med @sportybakern på Instagram og med #sportybakerhansen.

Det er alltid morsomt å se når dere prøver oppskrfitene mine ❤🙏

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *