Desserter,  Frokost og lunsj retter,  Kveldsmat,  Turmat,  Uncategorized,  Vegetar

Chiapudding og fremgangsmåte på chiabase

Chiapudding er en stor favoritt hos meg og er noe jeg lager ofte.

Jeg lager frokster, lunsjer, og har det til kveldsmat om jeg har lyst på noe godt.

Jeg får stadig spørsmål om hvordan jeg lager chia puddingene mine, så her kommer fremgangsmåten, steg for steg, som også er vist på bilder lengre ned.

Mange sliter med å få riktig konsistens, og jeg har funnet en måte som fungerer fint for meg. Og ved å ha basen klar, har jeg alltid ferdig bløtet chia til både puddinger, smoothier og evt bakst som vafler, pannekaker og lignende .

Det er veldig enkelt, som det ofte er, men som mye annet kommer man kanskje ikke på det selv.

Chiafrø er rike på protein og kostfiber som er bra for tarmhelsen vår. Frøene er også rike på omega-3-fettsyrer, samt mineralene kalsium, magnesium og jern. Så selv om kroppen kanskje tar bedre opp omega-3 fra fisk, så vil vi få i oss noe. Og for de som er vegeterianere eller veganere, er dette et veldig fint tilskudd. Jeg bruker det mest av alt fordi jeg syns det er godt, så er det et pluss at jeg i tillegg får i meg næringen i det.

I tillegg tar kroppen opp næringen fra chia frøene best om de er bløtet på forhånd, noe heller ikke alle vet.


På bildet her har jeg lagd chiapudding med sjokolade smak. Jeg brukte ca halve boksen med kokosmelk (den rosa fra #rema1000 ) 3 ss chiabase, 2 ss rå kakaopulver, noen dråper stevia karamell, 1 scoop whey sjokoladeprotein pulver fra North Nutrition og bland alt godt.

Puddingen er klar med en gang, men kan godt lages dagen i forveien så har du frokost eller lunsjen klar til dagen etter. Topp gjerne puddingene med frukt, bær og nøtter. Chiapudding på bildet er med sjokoladesmak, toppet med mango, banan, kokosflak, 70 % sjokolade biter og bokhvete spirer.

Chiapuddingene er som regel lagd utfra en chiabase, som jeg stort sett alltid har klart i kjøleskapet.

Chiabase

Til basen har jeg oppi ca 4-5 cm chiafrø, i en eks gammel cottage cheese boks. Så krydrer jeg til med 1 ts kanel og gjerne litt nellik, da chia frøene i seg selv ikke smaker noe. Ha gjerne i noen dråper stevia eller litt honning, om du vil ha en litt søtlig smak.


Ha så oppi vann til halve begeret. Rør litt rundt med en gaffel og la det svellet litt, før du har vann til toppen og rører rundt.

På den måten unngår du klumper. Sett den så i kjøleskapet, så har du alltid basen klar.


Jeg bruker ca 3 ss chiabase i puddingene og tilsetter, propud, kokosmelk og proteinpulver, gresk yoghurt, kesam eller skyr for å få protein tilskuddet trenger i et måltid.
Du kan også lage eks puddinger direkte med bare chia frø, kokosmelk og yoghurt, men puddingen blir da veldig kompakt og stiv om du ikke bløter chia frøene først.

En av favoritt frokostene som jeg lager veldig ofte, er chiapudding med propud til. Her har jeg utallige varianter, og alle er lagd med utgangspunkt i chiabasen.

Legger ved noen bilder til inspirasjon 😊

Chiapudding og propud chokladboll, mango, banan, blåbær og hjemmelagd sukkerfri sjokolade granola ( oppskrift på den finner du her: SUKKERFRI SJOKOLADE GRANOLA

Chiapudding og propud sjokolade med bringebær, mango, kokosflak og sukkerfri granola.

Chiapudding med propud vanilje og kokosmelk, appelsin, mango, blåbær, kokosflak, sukkerfri brente mandler og fibersirup gold. Sjekk ut denne her:CHIAPUDDING TOPPET MED MANGO, APPELSIN, BLÅBÆR, SUKKERFRI BRENTEMANDLER OG KOKOSFLAK

Perfekt som kveldsmat om man har lyst på noe godt.

Følg meg gjerne på Instagram @sportybakern for mer inspirasjon på trening, kosthold og bakst. Eller legg gjerne igjen en kommentar her, det er alltid koselig å høre hva dere syns.

Innlegget innholder reklame fra bodypower, north nutrition og njienorge

4 Comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *