Desserter,  Frokost og lunsj retter,  Turmat

CHIAPUDDING TOPPET MED MANGO, APPELSIN, BLÅBÆR, SUKKERFRI BRENTEMANDLER OG KOKOSFLAK

Chiapudding toppet med mango, appelsin, blåbær og kokosflak

Jeg er veldig glad i fargerike og friske frokoster, så jeg bruker mye frukt og bær. Chiapudding er noe jeg lager ofte, og jeg elsker det. Chiafrøene smaker ikke noe i seg selv, men med litt smakstilsettinger blir det veldig godt. I tillegg liker jeg den pudding aktige konsistensen.

Chiafrø er rike på protein og kostfiber som er bra for tarmhelsen vår. Frøene er også rike på omega-3-fettsyrer, samt mineralene kalsium, magnesium og jern. Så selv om kroppen kanskje tar bedre opp omega-3 fra fisk, så vil vi få i oss noe. Og for de som er vegeterianere eller veganere, er dette et veldig fint tilskudd. Jeg bruker det mest av alt fordi jeg syns det er godt, så er det et pluss at jeg i tillegg får i meg næringen i det.

Jeg lager stort sett alltid chiapuddingene utfra en chiabase jeg har klar i kjøleskapet. Denne basen bruker jeg også i smoothier og bakst som vafler osv. Oppskrift på chiabasen finner du her: Chiapudding og fremgangsmåte på chiabase med inspirasjonsbilder til flere varianter

Ingredienser:

2-3 ss chiafrø (ha det i et glass med ca samme mengde vann som frø, da det må bløtes opp). Eller 3 ss chiabase (fremgangsmåte på chiabasen du kan ha klar i kjøleskapet finner du her: Chiapudding og fremgangsmåte på chiabase med inspirasjonsbilder til flere varianter

Ca 1/2 Kokosmelk (den fete fra rema1000)

1 propud vanilje (eller 1 skyr, gresk yoghurt, kesam eller lignede som gir riktig protein mengde)

1/3 mango i biter

1 appelsin i biter

Blåbær

Kokosflak

¼ ts Nellik og kanel

Hakkede mandler eller gjerne sukkerfri brente mandler

 

Slik gjør du:

Om du ikke bruker ferdig blandet chiabase, blander du vann og chiafrø og lar det stå og svelle litt så de blir bløtet godt, før du har i kokosmelk, skyr eller det du liker og ha oppi krydderet og bland godt. La dette stå og godgjøre seg mens du deler opp mango og appelsin. Topp så chiapuddingen med frukten, kokosflak og mandler.

3 Comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

%d bloggere liker dette: