Middager

Torske middag med ny vri 😍 Med quinoasalat og en nydelig saus

Torske middag med en ny vri 🤗

Nå var det en stund siden jeg hadde spist torsk og følte det var på tide. Jeg prøver å ha fisk flere ganger i uka og prøver da også å variere fisketypen, selv om det stort sett går i laks.

Matnerden som jeg er fikk jeg for meg noen noen gode smakskombinasjoner, som fort måtte settes til verk.

Jeg må virkelig si at det er moro når jeg får ånden over meg, og setter igang å eksperimenterer sånn. Ikke minst er gleden stor sånn som nå, når jeg virkelig føler det er gode smaker og man har fått til en ny god rett.

For torsk trenger ikke være kjedelig, man må bare tørre å eksperimenter.

 

Ingredienser:

Torsk (fersk eller evt fryst)

Quinoa

Rødbeter

Rødkål

Grønnkål

Grov dijonsennep

1 ss olivenolje

Smør/evt olje

Ristede gresskarkjerner og valnøtter.

 

Slik gjør du:

Kok opp vann til quinoa og evt til torsken om den er fryst og vann til rødbetene om du ikke har tid til å steke de. Når vannet koker har du i rødbeten og evt torsken (den skal trekke i ca 8 min), logistikk messig må man kanskje velge noe som må kokes.

Så begynner jeg alltid med å riste nøtter og frø, da de skal ristes i en tørr panne. Når du hører gresskarkjernene begynne å poppe, kan du strø litt salt over og helle de i en skål.

Tilsett quinoan med litt salt, dette skal småkoke i ca 10 minutter.

Skrell rødbetene (her er der lurt å bruke hansker da, rødbetene farger veldig). Del rødbetene i skiver, og så i terninger.  Stek de i litt olje på middels varme i en stekepanne i ca 10 -15 minutter. Se krydringene lengre ned. For en raskere vri på rødbeten koker du de i ca 5 minutter til de er møre, heller av vannet og steker de i litt smør, med litt salt, pepper, et knivsådd muskatnøtt (ikke nødvendig) og en god ts grov dijonsennep

Om du har fersk torsk syns jeg det er best å steke den lett i panna i litt smør. Krydre til med salt og pepper. Om du velger å trekke fisken, syns jeg likevel den gjør seg best ved å gi den en liten crispy stekeskorpe.

Riv opp grønnkålen (ta bort stilkene, selv de små) og stek det i litt smør og rosmarin.  De skal bli crispy, men ikke svidd..så pass på da dette bare tar noen få minutter.

Del opp rødkålen i strimler og del de i to, stek de i ca 1 minutt i panna med litt smør, 1 ss Dijon sennep, salt og pepper.

Bland guinoa, rødbetene, rødkål og grønnkålen med litt olivenolje og strø litt maldonsalt over. Strø så valnøtter og gresskarfrø over, eller server ved siden av.

Dressing/saus

2 ss gresk yoghurt eller evt mager kesam

1 ss olivenolje

1,5 ss grov dijonsennep

En klype maldonsalt

Pepper

Jeg lagde bare litt for å teste, så lag gjerne ×2 eller 3, for den forsvant fort.

Som dere skjønner er Dijon sennepen den store ingrediensen, den røde tråden i denne retten, som er en god smakstilsetning med de andre ingrediensene.

Håper det smaker 🤗

Det er utrolig morsomt å se når dere prøver oppskriftene mine,  så tagg meg gjerne 😊🙏  @sportybakern og #sportybakerhansen

Og legg gjerne igjen en kommentar om hva dere syns 😊❤

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *