Juice

Gulrot juice

Det meste er best når du lager det selv, og sånn er det med juice også. For det første er det veldig sunt og man vet hva som er oppi. For det andre er det veldig enkelt å lage. For det tredje kan man lage akkurat den juicen man vil, med de smakene man selv liker.

I tillegg slipper man tilsetningsstoffer og man kan bruke gode fine råvarer med mye smak.

Nå for tiden har jeg tre- fire forskjellige juice, som jeg bytter på å lage. Alt etter hva jeg har lyst på, samtidig som jeg også prøver å være flink å bruke sesongvarer.

Nå er det både sesong for gulrøtter og rødbeter, som er to av juicene jeg pleier å lage.

Gulroten som jeg lagde juice av idag, er rik på betakaroten og kostfiber. Antioksidantet betakaroten, omdannes til vitamin A i kroppen. Betakarotenet er også med på å gi en fin brunfarge, da betakaroten øker pigmentene i kroppen, og er derfor noe mange tar i spesielt tablettform på sommeren. Det sies at grønnsaker i de fleste tilfeller innholder mest næring om man spiser de rå. Dette er derimot ikke tilfellet for gulrøtter. De får et litt høyere antioksidant innhold når de er kokt, noe man også kan se, da fargen på gulrøttene blir mørkere og kraftigere når de er kokt.

 

Ingredienser:

3 store gulrøtter

1 grønt eple

2 appelsiner

1 sitron

1 ingefær rot (om du ikke liker den så sterk, holder det med en ca 3-4 cm rot)

1 ss honning

(evt mer om du vil ha den søtere)

Ca 3 dl vann (ha i mer om du vil ha den tynnere)

Om du er glad i kanel, kan du godt smake til med ca 1/3 – 1/2 ts .

Slik gjør du:

Skrell ingefæren med baksiden av en skje eller kniv. Vask og gulrøttene godt, skrell evt gulrøttene også. Bruk en kniv og skjær av skallet på appelsinene. Del alt i biter og ha alt oppi blenderen. Del sitronen og press ut juicen, pass på at du ikke får med steiner. Ha så i honningen og ca 1 dl vann først. Sett maskinene på maks og la det kjøre litt, før du har i resten av vannet. Jeg liker at juicen er litt tykk, så jeg får mye smak og fiber. Ønsker du å ha den tynnere, har du bare i litt mer vann.

Hell det så over på gassflasker eller lignende og oppbevarer juicen i kjøleskap.

Syns du det er vanskelig å få i deg fem om dagen? Et glass av en juice som dette, er en fin måte å få dekt hvertfall 1 av fem, om ikke flere på en travel dag.

 

Ønsker du oppskriften på rødbetjuicen, kan du gå inn her: RØDBET JUICE

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *