Desserter,  Frokost og lunsj retter,  Kveldsmat,  Snacks,  Vegetar

Chiapudding med mango😍

Chiapudding med frukt og/eller bær, er en perfekt kombinasjon.

Det er friskt og sunt, og ikke minst smaker det godt.

Chiapudding er noe jeg kan lage til frokost, ha som mellommåltid eller til kveldsmat om jeg får lyst på noe godt.

Chiafrøene smaker ikke noe i seg selv, men med litt smakstilsettinger blir det veldig godt. I tillegg liker jeg den pudding aktige konsistensen.

At chiafrø kalles supermat er med god grunn, noe jeg skal gi dere et innblikk i nå.

Chiafrø er rike på protein, og har et skyhøyt innhold av fiber. Kostfiber er bra for tarmhelsen vår, holder blodsukkeret stabilt og gir god metthetsfølelse. Frøene er den beste kilde til de vegetabilske omega-3 fettsyrene. Selv om kroppen tar bedre opp omega-3 fra fisk, så vil vi få i oss noe. Så for de som er vegeterianere eller veganere, er dette et veldig fint tilskudd. Frøene er også rike på mineralene kalsium, magnesium og jern. Om du ikke drikker melk er frøene et godt alternativ som tilskudd for kalsium. I tillegg har frøne et høyt innhold av antioksidanter, noe vi alltid har godt av.

Jeg bruker det mest av alt fordi jeg syns det er godt, så er det et pluss at jeg i tillegg får i meg næringen i det.

Om jeg bruker chiapudding i smoothier bakst osv, tar jeg stort sett utfra en chiabase jeg har klar i kjøleskapet. Oppskrift på chiabasen finner du her: https://www.sportybakerhansen.no/2018/10/25/chiapudding-og-fremgangsmate-pa-chiabase-med-inspirasjonsbilder-til-flere-varianter/

Jeg bruker ofte kokosmelk i chiapuddingen, men du kan fint bruke mandelmelk, melk eller ha frø og litt vann før du blander det med kesam. Valgmuligheten er mange.

Kokosmelk som jeg ofte bruker, som gir god næring og energi.

Til en porsjon trenger du👇

Ingredienser:

2 ss chia frø

2 dl kokosmelk eller mandelmelk o.l

1/4 ts vaniljepulver evt nellik og kanel

Slik gjør du:

Bland ingrediensene i et glass eller en skål. Rør og la blandingen svelle i ca 5 minutter, før du rører igjen (da unngår du klumper) før du setter det i kjøleskap. La det stå i 20-60 minutter i kjøleskapet eller la det stå natten over, så er det klart til frokost.

Ønsker du den litt søt, tilsetter du 1 ts honning eller eks noen dråper stevia i blandingen.

Jeg varierer alltid toppingen, men er glad i å toppe chiapuddingene med frukt og/eller bær. Enten i biter eller som smoothie.

Dagens topping bestod av:

Jordbær til pynt

Smoothie blanding: En liten kopp frossen mango og en halv liten appelsin. Bytt evt mango med ananas for en syrligere variant eller tilsett saft av 1/2 lime. Bland alt med stavmikser.

Bland evt bare i biter av frukt og bær i chiapudding i stedenfor å lage smoothie.

Jeg har også ofte på kokosflak, mørk eller sukkefri sjokoladebiter og litt fruktbiter eller bær.

En nydelig kombinasjon.

Følg meg gjerne på Instagram @sportybakern for mer inspirasjon på bakst, trening og kosthold. Eller legg gjerne igjen en kommentar her, det er alltid koselig å høre hva dere syns❤🙏

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *