Middager

Salmalaks

Perfekt ovnsbakt salmalaks som virkelig smelter på tunga.

Salmalaks er en god favoritt hos meg, både som sushi og ovnsbakt eller stekt.

Ja til hverdagsmat som er enkelt og i tillegg sunt og godt.

Skal du steke eller ovnsbake laks, er det viktig at det ikke blir varmebehandlet for lenge. Den skal nemlig ha en rosa hinne inni og ikke bli tørr.

Retten er enkel å lage og er en fin middag å servere om du skal lage til flere. Jeg serverte bla ovnsbakt salma til 7 personer, på 17 mai. Tilbehøret er enkelt å lage og mye av tilbehør til laks kan man lage på forhånd. Skal du ha besøk som er alt som er gjort, ofte en fordel.

Når det gjelder mengde fisk regner jeg ca 200-250g fisk per pers. Litt avhengig av tilbehøret og om det er forrett eller andre retter også selvfølgelig. Med 250g får du ihvertfall nok til ikke å gå sulten derfra.

Ingredienser:

Salmalaks eller Frøya

Pepper

Ris

Salat (se lengre ned)

Ha gjerne litt kickomann på laksen som salt når du skal spise.

Slik gjør du:

Sett ovnen på 200 grader.

Kok opp vann og ris. (Vil du heller ha potetsalat til, se nederst i innlegget)

Legg salmalaksen på aluminiumsfolie den skal være åpen, eller i en ildfast form. Strø litt pepper over.

Når alt annet er klart og du er klar til å spise, setter du fisken inn. Den skal kun sterkes i 2 minutter, før du snur fisken og steker den videre i 2 minutter. Jeg satte på stoppeklokke så den ikke skulle bli i overstekt. Da får du en perfekt stekt fisk som smelter på tunga.

Til salaten

1 pose Ruccola blanding / eller crispy salat

Revet gulrot

Mango

1/2 blomkål

1/2 liten nykål

Små tomat

Gul og rød paprika

Agurk

Reddiker

Rødløk

Skyll alle ingredienser uten skall. (Jeg skyller alltid salaten i vann med en gang jeg kjøper den (ikke ferdig salat på pose), og har den i kjøleskapet i en bolle/pose. Så blir den ekstra sprø 
Riv salaten i biter i en bolle. Kutt nykålen, mango, reddiker, rødløk, tomaten og riv litt gulrot. Del også blomkålen opp om toppene blir for store. Ha alt oppi bollen og bland godt.

Sausen/dressingen er like god til kjøtt, som til fisk

Til dressingen/sausen

Mengde forholdet er:

Ca 3-4 ss gresk yoghurt

Ca 1 ss grov sennep med frø

En klype maldonsalt

Litt kvernet pepper

Bland alt og smak til, ha i mer sennep om du vil ha den sterkere. Lag mer om du ønsker det.

Ønsker du en middag med potetsalat til i stedenfor finner du oppskrift på det her: https://www.sportybakerhansen.no/2019/05/23/salmalaks-som-smelter-pa-tunga%f0%9f%98%8d/

Håper det smaker.

Følg meg gjerne @sportybakern på Instagram for mer inspirasjon på trening, kosthold og bakst. Eller legg gjerne igjen en kommentar her, det er alltid koselig å høre hva dere syns 🤗❤

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *