Bakst,  Desserter,  Julekaker og snacks,  Kaker,  Kveldsmat

Protein rullekake med bringebær 😍 perfekt kveldsmat

Protein rullekake, den perfekte kveldsmaten.

Er du en av de som ofte kjenner søtbehovet komme snikende på kvelden? Da er dette noe for deg.

Ja til hverdags dessert eller kveldsmat som smaker som dessert eller hva? I tillegg er det nærings og proteinrikt.

Det er enkelt å lage, sunt, proteinrikt og ikke minst godt.

I tillegg er den sukkerfri (om du ønsker da) så du kan fint nyte den med god samvittighet.

Du kan fylle proteinrullen med så mye godt, så her er det bare å finne din favoritt. Jeg kommer med forslag til noen av mine favoritter lengre ned.

Bruk den meltypen som passer deg, glutenfritt eller ei. Jeg har brukt varianter med speltmel, kokosmel, mandelmel, sunnere kakemiks, proteinpulver og havremel, i tillegg til litt fiberfin eller pofiber for mer fiber.

Ingredienser:

  • 2dl eggehviter *
  • 1 ts bakepulver
  • 30g (ca 2-3 store ss) valgfritt mel / denne gangen brukte jeg 20g speltmel og 10g fiberfin (du kan også gjerne bruke pofiber)
  • Litt kanel
  • 1 liten ts kardemomme
  • valgfri søting / jeg brukte ca 1,5-2 ss honning idag, men bruker ofte samme mengde sukrin pluss eller sukrin gold

*del egget i to og ha eggehviten for seg, bruk eggeplommene i en smoothie, i en saus eller eks til eggerøre. Du får også kjøpt 1L eggehviter hos blant annet tights.no

Fyllet:

Til fyllet brukte jeg bare gresk yoghurt og sukkefritt bringebær syltetøy.

Det er også veldig godt med proteinella sjokolade og salted caramel, propud chokladboll, nugatti zero, eller propud vanilje med kanel.

Slik gjør du:

Pisk eggehvitene til hvitt skum. Ha i søtning og pisk videre, før du til slutt har i kanel og kardemomme og sikter inn melet.
Vend det forsiktig inn i røra eller miks det lett. 
Ha røren over på en stekeplate med bakepapir og smør den tynt utover.
Stek på 200 grader uten varmluft til den er gyllen, ca ti minutter.
Rull den sammen som en rullekake med en gang den er ferdig og legg gjerne et fuktig håndkle over. Bruk gjerne papiret til å rulle om du syns det er vanskelig. 

Du kan fint lage det klart å ha bunnen i kjøleskap, og ta på fyll når du skal spise den. Husk da å ta det av bakepapiret og rull den gjerne i et nytt bakepapir og legg det i kjøleskapet i en pose, eller med et fuktig hånkle over. Fyll den med ønsket fyll.

Denne gangen ble det som sagt gresk yoghurt og sukkerfritt bringebærsyltetøy.

Når den er rullet sammen, pleier jeg å toppe den med litt crisp, men dette er ikke nødvendig. Jeg hadde litt honning over, evt fiber sirup gold eller vann. Pensle det over rullen og strødde over kokosflak og litt hakket mørk sjokolade.

Om du har veldig søtbehov kan du fint ha den til eks lunsj også, ettersom den er både nærings og proteinrik.

Her er to andre forslag, som nevnt over. Her tok jeg halve med proteinella salted caramel og den andre med propud chokladboll. Sånn går når man ikke klarer å bestemme seg, og har lyst på alt 😁

Half and half, sånn går det når man har lyst på alt 
Propud Chokladboll og Proteinella får du bla. kjøpt hos tights.no

Håper det smaker 🤗

Følg meg gjerne på Instagram @sportybakern for mer inspirasjon på trening, kosthold, sunnere bakst og snacks. Eller legg gjerne igjen en kommentar her, det er alltid koselig å høre hva dere syns ❤

Innlegget inneholder reklame fra Njie og Tights.no

One Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *