Desserter,  Is og sorbet,  Smoothier,  Snacks

Hjemmelagd sjokolade Is – sukkerfri og proteinrik

Hjemmelagd is som er sukkerfri og proteinrik.

Idag ble det sjokolade is her, da det er min favoritt smak ūüėć

Is er b√•de enkelt √• lage og ikke minst super godt ūüėć

N√•r du lager det selv kan du i tillegg bestemme hvor sunn og s√łt du vil ha den, med eller uten protein.

Jeg har lagd denne flere ganger, både som en sunnere hverdags dessert med kesam og ekstra protein. Og en litt mer kalori rik variant, men med en rundere smak.

Om du √łnsker f.eks jordb√¶r smak kan du gjerne tilsette knuste jordb√¶r eller bringeb√¶r og bruke vaniljeis som base.

Isen er ikke s√• s√łt, da jeg heller vil ha litt god topping. Se forslag lengre ned i innlegget. S√• om du vil ha den s√łtere kan du tilsette mer sukrin + eller honning.

Ingredienser

3 eggeplommer

3 dl fl√łte*

2 ss sukrin + (evt 3-4 ss honning)

1 scoop sjokolade protein

1 ss kakao (fra √łkosjokolade)

* √ėnsker du en sunnere variant, kan du bruke vanilje kesam i stedenfor fl√łte. Evt gresk kokos yoghurt eller kokosmelk / havre/s√łyafl√łte for en melkefri variant.

Porsjonen gir is til ca 2, så doble gjerne oppskriften og ha det klart i fryseren.

Slik gj√łr du:

Visp eggeplommer og sukrin + til eggedosis. Visp s√• kremfl√łten stiv og bland inn i eggedosisen, og tilsett til slutt kakaoen og proteinpulveret. (Proteinpulver er selvf√łlgelig valgfritt, men gir mer sjokoladesmak og ekstra protien).

Hell isen i en is maskin eller i en passende form og sett formen i fryseren.

Her har isen stått ca 30 minutter i ismaskinen

Om du ikke har ismaskin b√łr du r√łre litt i formen noen ganger s√• isen ikke krystalliserer seg, og la isen st√• i fryseren i 2-3 timer.

Denne isen er lagd med kesam
Her har jeg toppet den med proteinbar peanut crunch og chocolate topping.
Jeg liker at isen er litt myk, og her orket jeg ikke vente lengre ūüėÜ
Sukkerfri salted caramel og chocolate topping er perfekt topping å ha på is, smoothier ol.
Denne er lagd på kesam og det kan du nesten se ved at den har en litt lysere farge og litt mer syrlig smak.
Det er ogs√• godt √• ha sukkerfri granola og hakket m√łrk sjokolade p√• som topping
Denne isen er sukkerfri men med fl√łte

Oppskrift p√• den sukkerfrie granolaen/ n√łtteblandingen finner du her: https://www.sportybakerhansen.no/2019/10/23/granola-sukkerfri-notteblanding/

Salted caramel og chocolate topping f√•r du kj√łpt hos www.tights.no

Kakao pulveret jeg bruker er √łkologisk og fra √łkosjokolade. F√• 15 % hos www.okosjokolade.no ved bruk av koden SPORTYBAKEREN

H√•per det smakerūü§ó

F√łlg meg gjerne p√• Instagram @sportybakern for mer inspirasjon p√• trening og kosthold og sunnere bakst og snacks.

Innlegget innholder reklame for tights.no og √łkosjokolade.

One Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *