Desserter,  Is og sorbet,  Smoothier,  Snacks

Hjemmelagd sjokolade Is – sukkerfri og proteinrik

Hjemmelagd is som er sukkerfri og proteinrik.

Idag ble det sjokolade is her, da det er min favoritt smak 😍

Is er både enkelt å lage og ikke minst super godt 😍

Når du lager det selv kan du i tillegg bestemme hvor sunn og søt du vil ha den, med eller uten protein.

Jeg har lagd denne flere ganger, både som en sunnere hverdags dessert med kesam og ekstra protein. Og en litt mer kalori rik variant, men med en rundere smak.

Om du ønsker f.eks jordbær smak kan du gjerne tilsette knuste jordbær eller bringebær og bruke vaniljeis som base.

Isen er ikke så søt, da jeg heller vil ha litt god topping. Se forslag lengre ned i innlegget. Så om du vil ha den søtere kan du tilsette mer sukrin + eller honning.

Ingredienser

3 eggeplommer

3 dl fløte*

2 ss sukrin + (evt 3-4 ss honning)

1 scoop sjokolade protein

1 ss kakao (fra økosjokolade)

* Ønsker du en sunnere variant, kan du bruke vanilje kesam i stedenfor fløte. Evt gresk kokos yoghurt eller kokosmelk / havre/søyafløte for en melkefri variant.

Porsjonen gir is til ca 2, så doble gjerne oppskriften og ha det klart i fryseren.

Slik gjør du:

Visp eggeplommer og sukrin + til eggedosis. Visp så kremfløten stiv og bland inn i eggedosisen, og tilsett til slutt kakaoen og proteinpulveret. (Proteinpulver er selvfølgelig valgfritt, men gir mer sjokoladesmak og ekstra protien).

Hell isen i en is maskin eller i en passende form og sett formen i fryseren.

Her har isen stått ca 30 minutter i ismaskinen

Om du ikke har ismaskin bør du røre litt i formen noen ganger så isen ikke krystalliserer seg, og la isen stå i fryseren i 2-3 timer.

Denne isen er lagd med kesam
Her har jeg toppet den med proteinbar peanut crunch og chocolate topping.
Jeg liker at isen er litt myk, og her orket jeg ikke vente lengre 😆
Sukkerfri salted caramel og chocolate topping er perfekt topping å ha på is, smoothier ol.
Denne er lagd på kesam og det kan du nesten se ved at den har en litt lysere farge og litt mer syrlig smak.
Det er også godt å ha sukkerfri granola og hakket mørk sjokolade på som topping
Denne isen er sukkerfri men med fløte

Oppskrift på den sukkerfrie granolaen/ nøtteblandingen finner du her: https://www.sportybakerhansen.no/2019/10/23/granola-sukkerfri-notteblanding/

Salted caramel og chocolate topping får du kjøpt hos www.tights.no

Kakao pulveret jeg bruker er økologisk og fra økosjokolade. Få 15 % hos www.okosjokolade.no ved bruk av koden SPORTYBAKEREN

Håper det smaker🤗

Følg meg gjerne på Instagram @sportybakern for mer inspirasjon på trening og kosthold og sunnere bakst og snacks.

Innlegget innholder reklame for tights.no og økosjokolade.

One Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *