Annet som er helsefremmende og forebyggende,  Frokost og lunsj retter,  Smoothier

Smoothie

Smoothie er noe jeg aldri blir lei.

Det er sykt godt og kan varieres til det uendelige.

Jeg er glad i farger, da man spiser med øynene. Det fine da er at frukten, bær og grønnsaker med kraftigst farge, også gjerne er de mest næringsrike med mest vitaminer og mineraler.

Smoothie er en fin måte å få i seg 5 om dagen. Bland frukt, bær og grønnsaker å få en skål full av god næring, antioksidanter, som gir god energi.

Jeg lager det som oftest til frokost, lunsj to go, eller til kvelds hvis jeg får lyst på noe godt. Blander du i en proteinkilde er det et fullverdig måltid.

Ingredienser

1 appelsin

1 presset lime eller sitron

150 g søtpotet i biter (uten skall)

2 røtter med gurkemeierot (evt 1 god ts gurkemeie pulver)

150 – 200g frossen ananas.

Ha i 1/2 frossen banan eller 2 dadler uten stein om du vil ha den søtere.

Om du liker den sterk er det godt med ingefær i, men det kan fort overdøve de andre smakene 😉

1 scoop vanilje protein (jeg bruker myoprotein fra myrevolution).

Om du er glad i kokos, er det også veldig godt å bruke gresk kokos yoghurt. Det er favoritten og gir det lille ekstra😍👌evt 1ss kokosmasse. Du kan også bruke cottage cheese, kesam, propud eller eks hvite bønner som protein kilde.

Du kan også bytte søtpotet med gulrot eller ha litt av begge deler.

En god miks av frukt og grønt

Slik gjør du:

Skrell, skyll og del opp ingrediensene og ha det i en blender (bruk evt en stavmikser) og bland alt godt. Ha gjerne i appelsinen nederst, for å få veske.

Hell det i en skål og topp det med dine favoritter.

Idag toppet jeg smoothien med kokosflak, white chockolate propud proteinbar, chiafrø og hjemmelagd sukkerfri sjokolade granola. Oppskrift på granolaen finner du her: https://www.sportybakerhansen.no/2018/07/18/sukkerfri-sjokolade-granola/

Jeg bruker mye ingefær og gurkemeie i maten, her er noen av helsefordelene til hvorfor:

Ingefær er brukt som medisinplante i alle år. Roten har en god helseeffekt på så mye, deriblant er den: betennelsesdempende, øker forbrenningen, mot kvalme, mot stiv og stølhet, øker blodsirkulasjonen, bra for kolesterolet og god mot magen, for å nevne noe. Jeg vet mange med leddgikt og revmatisme bruker det daglig for å smøre leddene. I tillegg har det god effekt mot hodepine og migrene. Jeg har alltid en god bit ingefær i smoothiene mine.

Gurkemeie har en betennelsesdempende effekt, og enda mer betennelsesdempende er det gule pigmentet curcumin i gurkemeien. Det er både antiflamatorisk, antibakteriellt, i tillegg til å virke som en antioksidant og kan motvirke kreft.

Innlegget inneholder reklame fra Njie og MyoRevolution. For kjøp av myoprotein kan du få rabatt ved å bruke koden elise15.

Følg meg gjerne @sportybakern på Instagram for mer inspirasjon med mat og treningstips.

Er du opptatt av forebygging, er litt pjusk eller syk, så er denne super shoten mitt beste tips å hive innpå. En skikkelig antioksidant boost til immunforsvaret.

Super shot, en god shot om dagen for forebygging eller et større inntak gjennom dagen om du er syk.

Oppskriften finner du her: https://www.sportybakerhansen.no/2018/08/28/super-shot/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *